onsdag 28. mai 2014

Jobbskygging

Det sies og skrives mye rart om lærernes hverdag for tida. Mange sterke meninger blir ytret, mer eller mindre begrunnet og ofte uten rot i virkeligheten. Jeg kjenner behovet for å uttrykke meg, og finner ingen bedre måter enn å "skygge meg selv" gjennom en vanlig arbeidsdag:

07.30: På plass i klasserommet, med kaffe på Statoilkoppen fra 2012. Tenner lys, plukker visne blader av plantene - jeg mistenker at den ene får i overkant mye stell av omsorgsfulle barnefingre. Sorterer ut den mest slitne frukten fra fatene. Jeg liker å komme først. Jeg vil være klar og ha god tid til elevene når de kommer. Jeg tror helt ærlig at vi unngår mye trøbbel og konflikter ved at de får komme rolig inn i klasserommet når de ankommer, i stedet for å bli ventende ute i en trang gang uten tilsyn. Jag bjuder. Rundt 07.50 kommer første elev. Jeg tar elevene i hånda etterhvert som de kommer, vi hilser pent på hverandre. 08.20 kommer sistemann inn døra, da sitter de andre allerede på plassene sine og leser. Jeg retter ferdige lekser og fører fravær inn i School Soft.


08.35: Jeg avbryter lesingen: "De som synes de har mye å gjøre på arbeidsplanen denne uka kan gjerne begynne med den nå, men det er helt greit om du vil lese litt til". De fleste kommer i gang med arbeid på egenhånd, noen trenger tips om hva det er lurt å begynne med. Jeg plukker fram materiell til naturfag i morgen tidlig, og får hjelp av assistenten til å sjekke om alle kortene er på plass. Det er tross alt et år siden sist. Han begynner å legge kortene sirlig utover et teppe på gulvet, og etter noen minutter har tre femteklassinger blitt med på aktiviteten. De får etter hvert ta over, og blir helt oppslukt av de laminerte kortene med pressede blomster -dagens magi! Jeg tror ikke de aner at de holder på med læring akkurat nå. Elevene jobber med hver sine ting, og trenger derfor hjelp til mye forskjellig: "Hva heter en sånn jordklode som snurrer rundt?" Svaret er globus, jeg skjønte det etter litt betenkningstid. Noen skriver på en presentasjon om en robot, en skriver et kort til katten sin og får tips om å knyte på tråder den kan leke med, en får tilbakemeldinger på hvordan artikkelen kan bli enda bedre, en lytter ut lange æ-lyder i ordene på arket. Nivå-spriket i gruppa er stort, men jeg er heldig og har tid til hver enkelt.



09.45: Elevene rydder og går til friminutt. Jeg sender et par kjappe mailer før jeg går på jakt etter mer kaffe. Ved trakteren møter jeg gode kolleger. Temaene for samtalen er tidstypiske: Arbeidstidsavtalen og muntlig eksamen. 

10.10: Prøver nok en gang å forklare en av elevene at han ikke får løpe i gangen. Det er jo bare mai, han lærer nok snart... Presenterer dagens tema i norsk: diskusjon. Vi repeterer begreper fra leksa, og snakker om forskjellen på å diskutere og å krangle. Vi øver også på hvordan man ser ut når man viser respekt for andres synspunkter, og hvordan man ser ut når man ikke følger med. Så deler jeg gruppa i to, en del skal være enig og den andre uenig i påstanden: Menn er mer aktive enn kvinner. Så starter diskusjonen, og jommenmeg kommer det mange bra argumenter! Her snakkes det om fødseler og amming, kjønnsroller, riding og fotball. Alle følger med og viser respekt for hverandre, kult! Samtlige protesterer når jeg avslutter timen, det må vel være et tegn på suksess?

11.00: Kontortid. Endelig skal jeg komme ajour med ukeplaner, arbeidsplaner, planlegging av undervisning og mailer. Det er bare det at jeg ikke har noe kontor... Jeg sitter bakerst i klasserommet mens elevene "mine" har engelsk med en annen lærer. PCen oppfører seg ganske fint selv om den ikke liker seg utenfor dokken. Ikke får jeg så fryktelig mange spørsmål fra elever eller andre ting som må tas tak i, så jeg får faktisk gjort over halvparten av det jeg hadde tenkt. Ikke verst!

11.45: Elevene går til lunsj, og etter litt fagprat med engelsklæreren fortsetter jeg kontorarbeidet mens jeg spiser matpakka. Fin dag, tirsdag!

12.40: RLE. Repetisjon fra forrige uke, og gjennomgang av dagens oppgaver. Noen av dem skal løses digitalt, og jeg finner løsninger slik at alle elevene kommer seg på nett i løpet av timen. Mange må ha hjelp med oppgavene, og enkelte må ha hjelp med å sitte stille. Enkelte har alternative opplegg tilpasset seg. Puh. Klasserommet er helt tømt for luft, så jeg bender opp vinduene og setter opp døra ut til gangen i et forsøk på å få litt sirkulasjon. Det blir ganske raskt bråkete.

13.25: Friminutt for elevene. Jeg kommer meg nesten igjennom lista med nye, uleste mailer. Rekker å gå på do! 




13.40: Fortsatt RLE, men nytt tema: Etikk. Elevene lager tankekart mens jeg leser en tekst. Etterpå snakker vi om hva som var det viktigste i teksten. Vi teller også hvor mange ord som ble med på hvert tankekart, elevene skrev mellom 30 og 80 ord, en ble aldri ferdig med å telle... Vi snakker om at ikke alt trenger å være med på et tankekart, det holder å skrive stikkord. Jeg presenterer et etisk dilemma: Hva er rett å gjøre hvis man plutselig får fem kattunger i hus, og ikke har tid eller penger til å ta vare på dem? Problemstillingen treffer 10-12åringene rett i hjertet. Mange har spørsmål etter timen, og jeg merker at det er "by-unger" jeg har med å gjøre.

14.28: Siste elev ute av klasserommet. Jeg tror et lite øyeblikk at jeg har glemt å sende en av gutta på kulturskoletime i dag, men kommer på at det heldigvis ikke er før i morgen. 

14.29: Første kollega på plass til møtet vi skal ha. 14.35, bare fem minutter for sent kommer vi i gang. Vi snakker om inndelingen av timeplanen for neste skoleår, og er ikke akkurat enige om hvor lang en undervisningstime bør være. Noen synes 45 minutter er usigelig lenge, jeg synes 120 minutter er i korteste laget. En klarer å holde orden i rotet: Dette handler jo om hvordan man organiserer undervisningen. Diskusjonen om fagenes egenart og dens betydning for timeplanleggingen blir fruktbar, og vi får skrevet ned mange ønsker til neste års timeplanlegging. Så gjenstår det bare å se når vi får leie spesialrommene.

15.30: Avslutning for en god kollega på lærerrommet. Kaffe, taler og gaver.

15.50: Hjemme! Heldigvis bor jeg bare 50 meter og cirka tusen trappetrinn unna skolen. Tar en halvtime på sofaen sammen med innboksen min. Fører resten av dagen inn i School Soft. Rundt 16.15 legger jeg vekk arbeidet, det får jeg nok svi for neste uke! Skrekk og gru. Men først: Langhelg! Lurer på om det er mulig å skru av mailen, jeg?

Ingen kommentarer: