torsdag 11. desember 2014

Den digitale gloseprøva

Dette innlegget er et arbeidskrav i MOOC'en IKT i læring. Innlegget skal "bedømmes" av to medstudenter.

Dette innlegget skal handle om et digitalt vurderingsopplegg. Helt nøyaktig sa nok oppgaven "et digitalt vurderingsopplegg som har vært vellykket", jeg er ikke helt overbevist om at opplegget mitt treffer der, men her kommer det altså: 

Jeg ville forsøke å ha ei digital gloseprøve med mine engelsk-elever på 5. og 6. trinn. Våre digitale forutsetninger er et klassesett med bærbare PCer, trådløst nettverk som stort sett fungerer, ingen LMS (learning management system) og svak tradisjon og lite erfaring med bruk av digitale hjelpmidler hos både lærere og elever. Elevene begynner å bli vant til å finne linker og oppgaver på bloggen vår www.567ems.wordpress.com som vi lærerne bruker som delingsarena.

Rent pedagogisk: Jeg synes ikke ei gloseprøve er en god vurderingssituasjon. Eller, gloseprøver kan vise måloppnåelsen på en bitteliten del av det vi har holdt på med i engelsktimene, men måler på ingen måte helheten. Fordelen med ei gloseprøve er at den gir et konkret og enkelt forståelig resultat for elevene, og de finner ganske enkelt ut hva de må gjøre for å oppnå bedre resultater neste gang. For å kunne vurdere elevenes ståsted og fremgang, tar jeg utgangspunkt i mye mer enn ei gloseprøve. Jeg ser først og fremst på arbeidet de gjør i timene (vi er en leksefri skole), noen ganger har jeg kartleggingsprøver før vi setter i gang med nye temaer i grammatikk, og montessorimateriellet gir både elvene og meg gode tilbakemeldinger på ståa.

Målet med denne gloseprøva var å minne elevene på hvilke ord og uttrykk vi har jobbet med dette halvåret, og å vise dem at jeg bryr meg om de jobber med ordene eller ikke. Dette skulle altså være en slags oppsummering for elevene, halvårsvurderingene var allerede skrevet, uten at elevene visste det :) I tillegg var jeg nysgjerrig på om de husker ord de jobbet med for 2-3 måneder siden. 

Når jeg trenger hjelp til noe digitalt, stiller jeg ofte spørsmål på facebook, og tag'er evt venner som jeg tror kan vite noe om det. På spørsmål om digitale gloseprøver utenfor, fikk jeg tips om kahoot og google skjemaer. 

Jeg syntes kahoot så gøy ut, og satte i gang. Jeg la inn 20 ord/uttrykk, og tre svaralternativer til hvert. Da tester ikke prøva rettskriving, men om eleven kjenner og husker ordet. Slik unngår jeg at "svake" elever blir usikre og lei seg. Da kahoot'en var ferdig, kom jeg liksom ikke videre. Jeg prøvde å ta prøva sjøl, og enten registrerte den ikke at jeg svarte, den ga meg ikke poeng eller så gikk tida rett og slett ut selv om jeg hadde trykka på svaret mange ganger. Sånt er SÅ irriterende!

I tillegg var opplegget med pinkoden ganske tungvint, synes jeg. Jeg og (stakkars) mannen min forsøkte både fra elevPC'er, iPad og egne PCer, alt var like håpløst.Jeg sendte link til en god hjelper som har brukt kahoot mye i studiet, men aldri laget selv. Hos ham fungerte det bra.  Men, skal jeg tørre å sette igang noe jeg ikke får til å fungere selv, da? Niks.


Følte meg ikke som noen vinner...


I sinne la jeg inn de samme oppgavene i et google skjema. Elevene mine bruker ikke mail, og er langt unna å ha noen google-konto, så jeg brukte lang tid på å skjønne hvordan de skulle kunne identifisere seg. Facebook-vennene var upraktisk stille. Jeg endte på å lage et åpent spørsmål til slutt, der det stod "Navn:". Det betyr at elevene kan jukse hvis de absolutt vil, men jeg må velge å stole såpass på dem. 


Vi satte i gang en torsdag formiddag. Link til skjemaet lå på bloggen vår http://567ems.wordpress.com/2014/12/11/gloseprove-56/ De aller fleste elevene valgte å starte med denne oppgaven med en gang, noe som førte til litt overbelastning på nettet. Noen måtte rett og slett smøre seg med tålmodighet, og det ga meg muligheten til å rekke å hjelpe alle som faktisk kom inn. 




Elevene forstod skjemaet enkelt, det var bare helt på slutten når de skulle skrive navnet sitt og trykke "send" at de måtte spørre for å være sikre på å ikke gjøre feil. Det falt dem ikke inn å jukse med navnet. En liten forvirring lå det også i at skjemaet ga dem beskjed om at "100% Du klarte alle oppgavene". De var ganske sikre på at det betydde at de hadde fått alt rett, men det betyr jo bare at de hadde svart på alle oppgavene. Jeg finner ikke noe sted å endre på dette, men mulig det finnes. 

En del elever valgte å helgardere, og valgte to alternativer på samme oppgaver. For mange elever var det faktisk vanskelig å velge mellom for eksempel alternativene Chrismas/Cristmas/Christmas. Det var særlig de "sterke" elevene som endte i valgets kvaler her, og de fikk virkelig tenkt seg om med tanke på staving. Bra! Generelt oppdaget jeg at mye kan testes i en flervalgsprøve. Oppgaven der elevene skulle finne ut om "Været" oversettes med "Weather" eller "The Weather" ga meg et bilde på hva elevene har fått med seg om ubestemt og bestemt form. Jeg fikk også testet dem på entall og flertall. Det tredje alternativet var ofte vanskelig å finne på da jeg lagde prøva, og jeg ente ofte opp med noe skikkelig tull. Det skulle vise seg at elevene syntes det var rasende festlig :)

Den største fordelen jeg ser ved å gjøre gloseprøva digitalt, er motivasjonen hos elevene. Elevene på 7. trinn som har en annen engelsklærer satt ved siden av og hadde lyst til å ha prøve de og! Oppsummeringene som blir laget kan også være fine for å se helheten, hvilke grupper av ord og uttrykk er det gruppa som helhet sliter med?



Oppsummeringa av hver enkelt elev sine resultater synes jeg ikke var så oversiktlig. På dette synes jeg faktisk at tradisjonelle gloseprøver på ark er enklere å forholde seg til. 


Jeg fikk også med resultatet fra min test-runde, og klarte ikke å bli kvitt det. Det burde jeg nok gjort før elevene satte i gang. 

En åpenbar fordel med digital gloseprøve er så klart at det blir mindre papirsøppel av det. Samtidig er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal få gitt hver enkelt elev sitt resultat, og hvordan det så eventuelt kan kommuniseres til foresatte. Det er enklere på et ark... Vi skal se på oppsummeringen i neste engelsktime, og gjennomgå hva som er riktige svar. Så får det være tilbakemelding god nok for denne gang. Ideelt sett skulle jeg kunne "fortalt" skjemaet hvilket alternativ som var riktig, og elevene skulle fått tilbakemelding med en gang eller når prøva var levert. Det var dette jeg likte med kahoot. Kanskje det blir et forsøk til når irritasjonen har lagt seg?

1 kommentar:

Unknown sa...

Du har laget en god og oversiktlig blogg om digital vurdering i utgangspunkt i en digital gloseprøve. Synes du få frem tanker rundt gloseprøve og det å få laget en slik prøve digitalt. Interessant å høre om dine erfaringer rundt Kahoot og Google-skjemaer.