lørdag 31. januar 2015

Å bruke "åpent innhold" i undervisninga - et eksempel

Dette innlegget er et arbeidskrav i MOOC'en IKT i læring. Innlegget skal "bedømmes" av to medstudenter. Denne gangen er teamet "åpent innhold", altså ressurser som ligger tilgjengelig for alle på nett, enten hele opplegg eller deler som du tar med inn i et større opplegg.

Denne gangen skriver jeg om et tenkt opplegg. I løpet av torsdag er det forhåpentligvis prøvd ut i engelsk med 5.-7. trinn.

Vi går inn i året store same-uke, som krones med samefolkets dag på fredag 6/2. I engelsk vinkles temaet ofte mot natives. Det er et grådig stort tema, men i år rekker vi ikke så mye. Målet med opplegget er at de elevene skal kjenne begrepet natives, at de skal vite at samene er et urfolk i Norge og at indianerne er et urfolk i USA, og at urfolkenes språk mange steder i verden er i ferd med å forsvinne.

Lærere forventes ofte å være uendelig kreative, men man trenger faktisk ikke å finne opp kruttet på nytt hver gang! Sannsynligheten er stor for at noen har undervist noe av det samme som du har tenkt tidligere, det store spørsmålet er om opplegget har blitt delt på nett og dermed gjort tilgjengelig for andre. Der har vi en jobb å gjøre i den norske skolen! Vi mangler kanskje gode delingsarenaer; ndla.no finnes ennå ikke for grunnskolen, og delogbruk.no synes jeg ved første øyekast at ser rotete ut. Det finnes et ukjent antall facebook-grupper, og forumer for eksempel i denne MOOC'en. Jeg synes det er vanskelig å få oversikt.

Siden jeg var på jakt etter stoff til en engelsktime, behøver jeg ikke å begrense søket til norske ressurser. Valget har falt på denne fra ed.ted.comhttp://ed.ted.com/featured/IoaUQzbC (Her skulle jeg fått til en pen, snasen embed'ing. Tips mottas med takk!) Når jeg søker etter ressurser på engelsk er mitt viktigste kriterium at språket er enkelt og snakkes tydelig, og denne videoen treffer godt på dette. 

Planen er å først snakke om begrepet natives; at samene er urbefolkningen i Norge, og at i USA er det indianerne. Enkelte samiske språk er i ferd med å forsvinne, dette tar jeg det for gitt at norsklærerne har snakket om tidligere i uka. Dette gjelder også for noen indianer-språk, blant andre Wukchumni. Videoen har enkelt språk, og de fleste kommer til å få med seg det meste. Min filosofi om det å lære nye språk er at det er helt greit å ikke forstå alt, bare jeg sørger for at alle får med seg hovedpoengene. 

Siden vi ikke har PCer til alle, og nettet ikke er så glad i at mange er pålogget samtidig, tenker jeg at vi tar Think-spørsmålene sammen på den digitale tavla. Dette kan også være greit for de som ofte får litt panikk når de ikke forstår alt. Timen er kun 45 minutter, så som en avslutning er planen å vise Dig deeper-innholdet, for så å legge ut link til det på bloggen vår. Så kan de som synes det var spennende få lov til å "grave seg lenger ned" i innholdet, men de som synes filmen var vanskelig nok, eller som ikke tente på temaet, ikke MÅ gjøre noe mer med det når timen er ferdig.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hei:-) Dette hørtes spennende ut, Hvilke mål i læreplanen tenker du at dette dekker? Bruker du opplegget i en samlet gruppe på 5-7 eller er det forskjellige grupper? På skolen hos oss bruker vi denne uka(og denne dagen tilfeldigvis:-)) og kjører tverrfaglig alle fag og det høres det jo ut som om dere gjør til dels også. Du har jo relativt kort tid på deg virker det som, og jeg syns du løser dette godt på den måten du beskriver. Om du sjekker ut slideshare.com har de helt sikkert noe der du kunne brukt også. Lykke til. Christine

Unknown sa...

Hei. Dette ser ut som et interessant opplegg.Som du er inne på, finnes det mange gode opplegg der ute på nettet til tema og opplegg for elever, og man trenger ikke bestandig finne opp kruttet på nytt, som du sier. Jeg har ikke selv brukt denne nettressursen som du nevner, men skal sjekke den ut, da det hørtes veldig interessant ut.