Dette innlegget er et arbeidskrav i MOOC'en IKT i læring, og er en del av et større arbeidskrav. Innlegget skal "bedømmes" av to medstudenter. Og igjen, beklager tekst-tungt innlegg....
Vi skiller mellom to hensikter med tester: Formative tester brukes for å planlegge veien videre både for elev og lærer. Også kjent som "vurdering for læring". Summative tester brukes for nettopp å oppsummere hva som sitter igjen av kunnskap etter en periode, et tema eller et helt fag. Eksamen er et typisk eksempel på dette. Summative tester er kjent som "vurdering av læring".
Testing er generelt noe vi ikke er så glade i i montessoriskolen. Dette tror jeg kommer av to ting: Først så handler det nok mye om den tradisjonelle bruken av summative tester. At en voksen skal bedømme (eller sette i bås) et barns arbeid kun basert på prestasjonen av en skriftlig prøve, klinger ikke godt i en montessorilærers ører. Grunn nummer to er av en mer praktisk art: I montessoriskolen jobber sjelden mange barn med det samme temaet samtidig. Allikevel; montessorielever skal sitte igjen med samme kunnskaper og ferdigheter etter 7. trinn som elever i den offentlige skolen. Veloverveid og kreativ bruk av formative tester kan passe inn i vår pedagogikk, og kan faktisk føre til større motivasjon, læringstrykk og bevissthet også for våre elever.
Jeg skal nå skissere tre måter å bruke formative tester i undervisningen. Jeg underviser engelsk, mat og helse og elevråd på 5.-7. trinn i år, så oppleggene vil bli lagt til engelskfaget, men jeg vil prøve å skrive såpass generelt at ideene også vil kunne tas med til andre fag. Det skal handle om digitale tester, men med små tilpasninger vil du også kunne gjøre dette fullstendig analogt! Jeg har ikke tilgang på noen LMS, så jeg kommer ikke til å skrive konkret om hvordan man kan lage testene. Jeg har hatt mest hell mer å bruke Google skjemaer så langt, men har også hørt at Socrative kan fungere. Kahoot får jeg IKKE til!
1. For mange elever kan det være både bevisstgjørende og motiverende å teste hva du kan før du begynner å jobbe med et tema. Om du skal ha felles oppstart på et tema kan dette gjøres med hele klassen/gruppa samtidig, men det kan også legges inn (med link) som første eller andre kort i et kortmateriell om temaet er noe elevene jobber med når det passer dem.
De siste åra har jeg blitt veldig opptatt av å bevisstgjøre elevene på hva jeg (dvs læreplanen, ofte...) forventer av dem. Dette kan gjøres ved å vise dem målene i læreplanen, men kan også fint gjøres ved hjelp av en test. Om du velger en digital test, kan du også lett tilpasse forventningene til hver enkelt (f eks elever med IOP) eller til hvert enkelt trinn om du underviser fådelt.
Målet med en slik oppstart-test blir altså å bevisstgjøre elevene på hva de kan, og hva som forventes av dem. Så må du som lærer legge oppløpet videre etter svarene du får på testen. Kanskje kan noen alt allerede og trenger større utfordringer, og kanskje har du elever som må starte på et mye lavere nivå enn du hadde tenkt. En slik før-test er spesielt bra for deg som har elever du ennå ikke kjenner så godt! Jeg har brukt denne typen tester både på grammatiske temaer som a/an, og videre temaer som "ancient Egypt". Så langt synes jeg at de helt konkrete grammatiske testene har gitt meg som lærer mest, mens testene om større temaer har gitt elevene mer motivasjon og lærelyst.
2. Man kan også se for seg å lage en test som elevene kan ta så mange ganger de vil mest de jobber med et tema. Slik kan de selv få en bekreftelse på om de er på riktig vei, og når de kan "nok" etter lærerens og læreplanens krav. Jeg har ikke forsøkt dette selv ennå, og vet ikke helt hvordan jeg skal kunne få det til i praksis uten LMS. Google skjemaer gir ingen umiddelbar tilbakemelding til elevene på ståa... Jeg kan også se for meg en annen fallgruve i et slikt opplegg: Det vil være viktig at elevene får samme type spørsmål hver gang, men ikke det samme! Hvis elevene får de samme 10 (15, 20) spørsmålene hver gang vil de fleste nok kun øve på det de vet de blir spurt om, og lage sin egen variant av "teach to the test". Dette er ikke heldig. Mange LMSer har mulighet for å lage tester med tilfeldig uttrekk av for eksempel 10 av 50 spørsmål, og en slik type test vil være en glimrende anledning for å bruke denne funksjonen. Med en slik test, godt laget, vil elevene få tilbakemeldinger på hvordan de ligger an så ofte som de ønsker, og den bør også gi muligheter for deg til å følge med.
3. En tredje måte å bruke formative, digitale tester som en integrert del av undervisningen, er å la elevene selv få lage spørsmålene til en summativ test på slutten av et tema. En snasen hybrid-løsning her, altså! Dette har jeg nylig forsøkt i engelsk med 5. og 6. trinn, og jeg forklarer det bare veldig raskt her, så kommer det et større innlegg om nettopp denne om ikke lenge.
Vi har jobbet med "ancient Egypt", med blant annet lesing og oppgaver fra http://www.historyforkids.net/ancient-egypt.html . Mot slutten av perioden, og etterhvert som de har jobbet, har elevene lagt inn spørsmål til ei summativ prøve i en EtherPad. Så brukte jeg spørsmålene elevene laget, til å lage ei oppsummerende prøve rett før ferien. Dette ble veldig kort forklart, et eget innlegg kommer om dette om kun kort tid!
1 kommentar:
Hei Jeg synes du viser gode Måter å bruke digitale tester på. Du må ikke gi opp kahoot. Det er veldig godt og selvinstruerende program. Quislet er også et gratisprogram som er fint for å teste/øve på ord og begreper. du tenker godt gjennom metodevalg og mål med arbeidet ditt.
Legg inn en kommentar