tirsdag 24. februar 2015

IKT i læring: Formativ bruk av digitale tester - et eksempel

Dette innlegget er et arbeidskrav i MOOC'en IKT i læring, og er del to av et større arbeidskrav. Innlegget skal "bedømmes" av en medstudent. Bildene/screen shot'ene drister seg ut i margen, i alle fall i min nettleser, men heller det enn at det blir så knotete smått å lese.

Som jeg nevnte i forrige innlegg, skal jeg nå beskrive en måte å bruke digitale tester formativt i praksis. I forrige innlegg finner du dette som variant 3, og det er et opplegg jeg har gjennomført med mine elever på 5. og 6. trinn i engelsk.

Temaet vi har jobbet med i engelsk, som i flere andre fag, er det gamle Egypt/ancient Egypt. I engelsk har elevene blant annet brukt denne nettsida til lesing og oppgaver. Mot slutten av temaet fikk elevene i oppgave å lage spørsmål til ei avsluttende prøve vi hadde rett før vinterferien. Prøva i seg selv var altså summativ, men arbeidet med å komme dit var i høyeste grad formativt! Vi samlet spørsmålene i en EtherPad:

EtherPad har vi brukt før, og elevene er fortsatt fascinert av mulighetene. Noen er litt for fascinert, og er mest opptatt av chat'en og at de kan fjerne det andre har skrevet.... 

Elevene måtte ta stilling til hva som var gode spørsmål, og de kunne hele tida se hvilke spørsmål som kom til å komme på prøva og hva de måtte lære før den tid.



Til slutt hadde jeg en liten spørsmålsbank å ta utgangspunkt i. Noen elever hadde nok trengt mer tid til dette arbeidet, det må jeg huske til neste gang. 

Elevene visste altså hele tida hvilke spørsmål som kunne komme på prøva, og de visste også at jeg ikke kom til å ta med alle. 

Selve prøva lagde jeg i et Google skjema, da vi ikke har noen LMS. Vi har brukt Google skjema til prøver i engelsk tidligere, så elevene er kjent med formen. En av fallgruvene ved å bruke dette verktøyet er at du må huske å lage et åpent tekst-spørsmål der du spør om elevens navn! Dette kan unngås/sikres ved at elevene logger seg inn via mailen sin, men dit er ikke vi kommet ennå... 

Bortsett fra spørsmålet om navn, forsøkte jeg å ta med både åpne og lukkede spørsmål:



Lukket spørsmål med 3 alternativer og bilde-hjelp


Lukket spørsmål med alternativer, som jeg tenkte alle kom til å klare. Det stemte ikke helt...

 Lukket spørsmål uten alternativer

"Fryktelig" åpent spørsmål der de sterke får en mulighet til å briljere

Google skjema som prøveverktøy har lav brukerterskel; det er enkelt å ta i bruk både for lærer og elever. Et ankepunkt er imidlertid tilbakemeldingene det gir. Elevene får ingen umiddelbar tilbakemelding, og jeg synes svarsida gir læreren en ganske rotete oppsummering:

Du kan få se resultatene oppsummert,

eller sortert etter hver enkelt elev

I ettertid så jeg også at en elev ikke hadde klart å levere prøva, mens en annen hadde levert to ganger. Men, så sant eleven klarer å levere, får du som lærer en grei oversikt over elevenes svar. 

Tilbakemeldinger fra kolleger på dette opplegget (det er meningsløst å vurdere prøva alene) er at dette er en god måte å skape variasjon og motivasjon. Min tilbakemelding til kollegene igjen må være at å sette i gang å lage formative prøver i Google skjemaer ikke er vanskelig i det hele tatt, og at det fører til god læring for elevene om det brukes gjennomtenkt. For ferske lærere eller lærere som ikke kjenner elevene sine godt, vil jeg si at det er en stor trygghet med ei formativ prøve for å ha kontroll på ståa. Bare husk at variasjon er viktig!

Dette var altså ei summativ prøve, men veien til prøva når elevene får lage spørsmål selv er altså formativ. Elevene har hele tida oversikt over hva de må kunne til prøva, og de får god trening i å plukke ut hva som er viktigst av det de leser. Å ha prøve var heller ikke så skummelt når elevene visste hvilke spørsmål de kunne få. Om elever på 5. og 6. trinn er modne for å lage gode spørsmål er et relevant spørsmål. Ikke helt ennå, men det kommer! 

Så er det jo mye mulig at vi tar prøva igjen etter ferien, så kan vi se om lærdommen bare sitter til prøva eller om den blir værende litt lenger :)

1 kommentar:

lerarn sin blogg sa...

Hei Marte! Å la elevene lage spørsmålene er en fin metode både for å øve og lære. de får god innsikt i stoffet og de må finne ut hva er viktig å kunne om dette temaet. samskriving er innovativt og artig for elevene. En fin måte å få alle med og trekke IKT inn i undervisningen. Lykke til videre med MOOC:)