(Beklager på forhånd for et bildeløst innlegg -se for deg søte barn med PC!)
De tre siste årene har jeg opprettet en klasseblogg for klassen/gruppa mi.
2013/2013, 4. og 5. trinn: Klassetreet
2013/2014, 5.-7. trinn: Favorittbok
2014/2015, 5.-7. trinn: Linkeblogg
Det er mange fordeler med en klasseblogg:
-Deling av linker. I år jobber jeg på en skole uten LMS (learning management system). Det er heller ingen selvfølge at elevene her (5.-7. trinn) har en egen mailadresse. Vi måtte derfor finne andre måter å dele linker og nettsider vi ønsker at elevene skal bruke. Det går selvfølgelig an å dele ut eller henge opp en lapp med linker, men jeg synes det gikk unødvendig mye tid til å hjelpe elevene til å få med alle bokstaver og tegn... Slik ble klassebloggen www.567ems.wordpress.com til. Denne bloggen er altså i første omgang en samling linker, og ikke et sted der elevene får skrivetilgang. Bloggen ligger åpen for alle, så langt har det gått bra. Det KAN bety at uvedkommende kan begynne å skrive i vår EtherPad med ord om kroppen, men jeg tror det er relativt uinteressant for de aller fleste. Om det skulle skje, avslutter vi bare EtherPad-oppgaven, og kanskje vi får tatt oss en prat om sikkerhet på nett samtidig. Linkebloggen er kanskje det bloggformatet jeg er minst fornøyd med, men også det mest nødvendige.
-Variasjon. For noen elever blir oppgaver mer spennende med en gang de foregår på nett, samme hvor ulogisk det egentlig er. De gjør jo nøyaktig det samme som på papir, for eksempel EtherPad-oppgaven jeg har beskrevet tidligere. "Marte, kan jeg få fortsette å oversette ord hjemme i kveld?" Enough said!
-Involvering av de hjemme. Jeg jobber på en leksefri skole. Det krever altså mer av foresatte å holde seg oppdatert på hva ungene holder på med på skolen. Bloggen kan være et sted foresatte kan gå inn en gang i blant for å kikke, eller elev og foresatte kan kikke innom sammen i løpet av ettermiddagen. Da jeg drev bloggen om klassetreet jobbet jeg på en utenlandsskole, og via bloggen kunne besteforeldre og andre i Norge følge med på hva vi holdt på med. Elever på ferie midt i skoleåret kikket innom, og jeg oppdaterte også på hvordan det gikk med treet mens elevene var på påskeferie.
-Følge med på ting over tid. Klassetreet skrev vi i utgangspunktet om hver uke, hele skoleåret igjennom. Det er klart det ble mye drøvtygging, og det var en utfordring for meg å finne et nytt fokus hver uke gjennom hele vinteren.... En elev hadde i oppgave å studere og følge med på treet hver uke, og å blogge om det på fredag. Jeg kan ikke si noe annet om at resultatet ble veldig søtt. Det var veldig nyttig for oss å bla bakover i bloggen for å se treets utvikling. Å huske mange måneder tilbake og se de store linjene trenger elever på barneskolen hjelp til.
-Skriveglede! I fjor skrev vi en bok-blogg, der vi skrev bokanmeldelser og korte anbefalinger. Og plutselig var det noen som gledet seg til å skrive, og skrev mye lenger og bedre enn de pleide. Disse elevene skrev mye på PC til vanlig, så dette kom nok av at noen skulle se på arbeidet. Denne effekten slo selvfølgelig ikke ut hos alle, men det er langt mellom de undervisningsoppleggene som treffer alle elevene på en gang. Bloggingen traff noen, for andre var det helt som en vanlig skriveoppgave. Favorittbok-bloggen hadde for øvrig fungert mye bedre på et sted med et stort bibliotek!
-Digital trening. Jeg har endt opp på wordpress-plattformen tre ganger på rad. Dette kommer nok av et snev av latskap fra min side. Jeg mener allikevel at en del funksjoner, som å laste opp bilder, lage linker, og poste innlegg er nokså like fra plattform til plattform. Det sies ofte at unger i dag er så drevne digitalt og tar slike ting instinktivt. Det har ikke stemt i de tre gruppene jeg har blogget med. De er ikke så redde som voksne kan være, men de trenger å øve på slike ting. Jeg kunne godt tenkt meg å få mer ut av kommentarfeltet, det har så langt blitt litt stemoderlig behandlet. Det skal jeg jommenmeg prøve å få til! :)
3 kommentarer:
Hei
Synest det var interessant å lese om blogg nytta som ressurskjelde.
Elles intéressant å lese korleis «Klassetreet» set ut til å engasjera
elevane till å skriva om det som skjer rundt dei. Same med
bokanmelding i blogg. Nyttig å få høyre andre sine erfaringar
men bruk av plattformer.
Hei
Det høres enormt spændende ut. Det er viktigt at elevene får lyst å lære og at me fanger de når de gjerne vil.
Likte godt din bruk av IKT som formidlingsplass for både elever og foresatte. Det var veldig smart med et samlet sted for linker. Det er noe jeg vil ta med mig. Som en opslagstavle med informasjon.
En blogg handler veldig ofte om å bli set av andre. Har du diskutert dette 'se meg' ønske med klassene og hvordan dette påvirker bloggeren og læseren?
Jeg har selv små barn og jeg håper de vil få lærer med samme iderighet og innlevelse som du.
Takk for hyggelige kommentarer! Ønsket om å bli sett har vi ikke snakket så mye om i denne sammenhengen, Marianne, men det er absolutt aktuelt også for såpass unge elever. Takk for innspill :)
Legg inn en kommentar