søndag 12. oktober 2014

Tromsø høstferien 2014

Noen dager med ferie var gull akkurat nå!

Feriemulighetene er litt annerledes (jeg har lyst til å skrive mer begrenset, men prøver hardt å la være...) enn i fjor, men en ting jeg har hatt veldig lyst til å gjøre, er å reise med Hurtigruta! Det var verken tid eller penger til den store turen akkurat nå, men valget falt på Tromsø, og det ble veldig bra.

Hurtigrutekaia i Stamsund

Vi reiste fra Stamsund onsdag kveld. Siden vi skulle kjøre bil hjem, måtte Polo'n med. Det betydde at vi ble vinket om bord heeeelt til sist, når båten egentlig skulle ha gått. Akkurat det var litt nervepirrende for et "harahjerte".

På båten spiste vi middag, som ikke var så veldig imponerende egentlig. Vi surra litt rundt og så oss rundt på båten, før det rundt 23.30 var klart for et stort høydepunkt; Trollfjorden!

Akkurat som i Frozen

Båten seilte inn i en smal, smal fjord akkompagnert av nordlys. Massevis av turister var ute på dekk, noen i shorts selv om temperaturen lå rundt frysepunktet, og jeg håper noen flere enn meg ble imponert da kapteinen snudde båten inne i fjorden. Ikke akkurat god klaring til bergveggen, men veldig stilig.

Natta var interessant. Lugaren var enkel og grei, men du verden som det bråkte når vi la til og lå til kai! Ikke akkurat en god natts søvn...

Torsdag morgen spiste vi frokost på båten, sjekket ut av lugaren, og ventet. Når venting betyr finfin utsikt, kaffe og vaffel, og stikking, så er jeg med!!

Three all time favourites

Halv tre var vi fremme i Tromsø, og gjett hvem som var første bil av båten? :)


Vi sjekket inn på Clarion Collection hotell With, som var litt slitent men som veide opp med sentral beliggenhet, vafler og kveldsmat. 

I halvannen dag koste vi oss med shopping (Mack og Jekta), sightseeing, god mat og fint vær: 



Emmas drømmekjøkken

Ishavskatedralen/Tromsdalen kirke stod så klart på lista vår, og vi sightseet både inne og ute. 


Fredag morgen skrapte vi is av Polo'n (med et håndkle -snakker om å stille dårlig forberedt!) og stilte GPS'en på "Ta meg hjem". Det var mye fin natur å se på veien, og det ble tatt mange dårlige bilder gjennom møkkete bilruter. Vi handlet og drakk kaffe på Domus på Setermoen, og jeg fikk mimret om da vi hadde praksis i Øverbygd. 



Både Polo'n og vi klarte turen, og både Tromsø og Hurtigruta frister til gjentakelse for min del!

Ingen kommentarer: